Isnin, 19 Disember 2011

19/12/2012

pagi isnin kembali lagi. menyapa ceria kedamaian pagi melembutkan hati melapangkan dada. rasa syukur terdetik didalam diri insani. masih banyak yang perlu dikerjakan diatas muka bumi ini. baik untuk akhirat mahupun duniawi.

Jumaat, 2 Disember 2011

Jumaat, 24 Jun 2011

exam dah habis!!!


EXAM sudah habis menandakan semester 3 2010/2011 telah berakhir...fokus seterusnya ialah latihan ilmiah bab tiga. semoga aku dapat meyiapkannya dengan sempurna yang mungkin. aku sebenarnya dah mula risau tentang latihan ilmiah ni sebab dah lama sangat aku tangguh..

Selasa, 21 Jun 2011

Jalan-jalan

HARI ini kisah aku nak ceritakan suatu pengalaman baru ketika bersiar-siar di dalam kawasan universiti Putra Malaysia. agak penat lah kalo nak diikutkan kerana aku berjalan-jalan saja pon dah dekat tiga kilometer. belum lagi cerita pasal cari perhentian bas, nak cari bas nak cari tempat dalam universiti tersebut...

sebenarnya aku mula bertolak dari UKM jam 1200 dan setibanya dekat UPM pada pukul 1300. cepat lah masa yang aku ambil untuk sampai dalam UPM sebab naik teksi. kalau naik bas nak masuk UPM aku pun tak tahu bila agaknya dapat sampai. sampai dalam UPM aku ni merancang nak tengok perlawanan bola tampar sempena sukan antara universiti(MASUM) 2011. tapi kan dah sampai je kat sana tempat perlawanan pula dipindah ke tempat lain. tempat itu dah la jauh daripada tempat asalnya. aku dengan seorang kawan ini pun dah kebuntuan idea untuk pergi ke sana lantas mengambil keputusan untuk kembali semula ke stesen KTM lalu pergi ke MidValley.

kisah dekat MidValley pula aku nak kongsikan pula ialah inilah kali pertama aku masuk menonton dalam panggung wayang. tengok cerita KL Gangster ...bagi aku ada lah sikit perasaan teruja dan gembira setelah berpeluang untuk menonton panggung wayang. dengan skrinnya yang begitu besar ditambah pula kesan bunyi yang menggegar panggung tersebut membuatkan aku hanya tertumpu kepada cerita yang ditanyangkan.

kemudiannya aku pun pulang ke kolej kediaman pada pukul 2000.

sebenarnya aku malas nak cerita secara detail tentang penggembaraan aku ni...dipendekkan cerita perjalanan aku hari ini ialah dari UKM-->Serdang-->UPM-->Serdang-->MidValley-->KLCentre-->MidValley-->UKM...banyak kali jugak la aku check in dengan check out dekat stesen komuter tu...

ok..habis..terima kasih.:D

Ahad, 19 Jun 2011

cerita aku(1)

ERMMM...apa yang mahu aku luahkan hari ini ialah pengalaman biasa yang dilakukan oleh mahasiswa seperti aku dalam menghabiskan masa hujung minggu. biasalah kan kalau hujung minggu aku terbangun pukul 12:00 lepas itu pergi mandi, basuh baju sikit dan makan. sebenarnya itulah rutin biasa yang aku lakukan apabila menjelmanya hujung minggu. ringkas sahaja pengisiannya. dah bangun lewat siang tadi malam ini pula punyalah susah nak mengantuk mata ni...

aku pun ambillah peluang ini untuk membuat cerita baru dalam blog yang sememangnya tak menarik ini. maklumlah budak baru saja nak belajar kan. ambil masa juga untuk menjadikan blog ini menarik dan bermanfaat kepada umum.

lagi satu cerita nak diceritakan ialah aku menonton siaran langsung perlawanan bola sepak persahabatan antara Malaysia dan Myammar. dipendekkan cerita pasukan Malaysia memperolehi kemenangan dengan menewaskan pasukan Myamar dengan jaringan 2-0. TAHNIAH Malaysia walaupun perlawanan ini hanyalah persahabatan tetapi usaha yang diberikan amatlah membanggakan.

sekian untuk hari ini...:p

Sabtu, 18 Jun 2011

Hadiah Hari Lahir Yg Pertama :D

Walaupun setelah 3 hari berlalu hari penting dalam hidupku dalam menyambut hari lahir aku yang ke 22. aku menerima kejutan lagi apabila menerima hadiah hadiah lahir daripada kawan sekelas. inilah hadiah hari lahir aku yang pertama dalam masa 22 tahun aku menempuhnya. tiada ungkapan yang mampu aku luahkan dengan kata-kata. hanya ucapan terima kasih yang dapat aku berikan sebagai balasan kepada awak2 semua.


Perasaan terharu dan gembira bercampur dalam diri aku ini. aku juga sebenarnya tidaklah begitu selesa dengan pemberian hadiah daripada orang lain. mungkin kerana ini adalah pertama kali aku menerimanya. aku akan cuba untuk menhargai apa yang telah menjadi rezeki aku. bab kata pepatah

"rezeki jangan ditolak, maut pula jangan dicari"

Memandangkan ianya memang sukar untuk dijangka akan berlaku pada kemudian hari. maka hadiah tersebut akan menjadi barang berharga kepada aku. akan aku cuba untuk menjadikan ianya kenangan yang amat berharga dalam hidup ini.

" TERIMA KASIH AZIE, NISA DAN FIFYN"

Jumaat, 17 Jun 2011

Habis Sudah Perkuliahan Semester Tiga 2010/2011

SEKARANG jam menunjukkan pukul 1:10a.m menandakan waktu yang terus berjalan meninggalkan waktu-waktu yang telah berlalu kelmarin. hari ini bertarikh 17.06.2011 telah meningalkan 16.06.2011 dalam masa satu jam lebih yang lepas. mengimbau kembali apa yang telah berlaku pada 16.06.2011 memberikan aku beberapa pengalaman untuk disimpan. hari tersebut merupakan hari terakhir perkuliahan untuk semester tiga bagi sesi 2010/2011. namun begitu aku masih mempunyai beberapa tugasan yang perlu disiapkan untuk melengkapkan kursus bagi semester ini. antaranya ialah tugasan untuk membuat pembaharuan dalam mengapresiasikan teknologi maklumat untuk digunakan dalam sesi pengajaran dan pembelajaran. apa yang aku dapat ialah beberapa maklumat baharu mengenai teknologi maklumat masa kini. pensyarah ingin pelajar untuk membuat sampel yang aku sendiri tidak memahami bagaimana untuk siapkannya. namun aku terus sahaja membuatnya dengan menggunakan WEEBLY.COM. aku pun tidak pasti adakah betul atau tidak tugasan yang aku sediakan. selain kursus tersebut, aku juga dikehendaki menyiapkan dua buah cerpen serta membuat satu blog. blog tersebut digunakan untuk menulis beberapa catatan yang boleh memberikan ilham kepada aku untuk menulis cerpen. sebenarnya penulisan blog tersebut lah yang membangkitkan minat kepada aku untuk terus membangunkan blog ini. pembaca boleh melayari blog tersebut pada link ini http://faizalskmm2083.blogspot.com/. setelah habisnya kuliah bagi semester ini aku perlu memberikan perhatian dan penekanan kepada sedikit tugasan dan peperiksaan yang bakal menjelang tidak lama lagi. harapan aku adalah dapat melakukan sebaik yang mungkin agar meningkatkan gred.

*penulisan aku agak buruk kerana aku sememangnya lemah dalam berbahasa. oleh itu, sekiranya terdapat sebarang kesalahan bahasa amatlah dikesali dah tidak disengajakan.

Khamis, 16 Jun 2011

Terima Kasih


WAU...hari ini aku mendapat kejutan kerana ada hamba Allah ini telah mengucapkan selamat hari lahir dalam keadaan yang aku sendiri tidak menjangka. walaupun agak sempoi namun membawa erti yang amat mendalam kepada aku. setelah 22 tahun aku merentasi waktu tetapi inilah kali pertama aku membelah kek. namun bukan kek yang aku ingin memberi penekanan tetapi cara yang dia berikan. tidak mampu untuk aku luahkan dengan kata2 dan tulisan2. namun aku sangat menghargainya dan akan menjadi suatu kenangan yang sememangnya sukar untuk dilupakan. walaupun dalam masa yang singkat ini dia mengenali aku namun ternyata sememangnya dia seorang cekap dalam mendapatkan maklumat. haha...

TERIMA KASIH Dr Mawar(Pensyarah Penulisan Kreatif)

Selasa, 14 Jun 2011

TANGGAL 14.10.1989 jam 09:45am telah lahir seorang insan yang cukup akan sifatnya di atas muka bumi ini. insan lelaki itu kini telah meningkat remaja apabila hari terus berlalu. sekiranya dahulu dia yang tidak mampu untuk menggangkat tangannya sendiri. namun kini dengan izin yang Maha Berkuasa dia mampu untuk menulis, berlari, bercakap, tersenyum dan bergurau senda. masa yang telah berlalu mematangkan dia untuk lebih mengenal akan dunia yang didiaminya sekarang ini. detik-detik yang telah berlalu meninggalkan begitu banyak kenangan manis dan pahit yang perlu dilaluinya. sehingga kini dia masih berpeluang untuk merasai nikmat untuk mendapatkan pengalaman dan ilmu pengetahuan yang lebih bermakna. namun sejauh mana pengalaman dan ilmu itu lebih berharga adalah begitu sukar untuk dikenalpasti. semoga dia diberikan kemudahan dalam menjalani kehidupan yang penuh makna di atas muka bumi ini. semoga dirinya sentiasa diberikan hidayah untuk melakukan sebarang kebaikan dan menolak sebarang kemungkaran sepanjang hidupnya yang akan datang. dia yang berusia 22 tahun ini masih lagi bergantung kepada Maha Berkuasa untuk menentukan hidupnya. sesungguhnya dia ini hanyalah hamba yang tidak mampu untuk melakukan apa-apa. wahai Tuhanku...berikanlah sebaik-baik kesudahan kepada dirinya.amin...

TIDAK lupa akan kedua-dua orang tuanya yang selama ini membazirkan masa dan tenaga serta wang ringgit dalam membesarkan dirinya. jasa dan pengorbanan mereka tidak mungkin sanggup dipikul oleh orang lain lagi. Ibu dan Ayah...dirimu begitu berharga buatnya. semoga mereka sentiasa mendapat kerahmatan dan dilindunggi daripada kejahatan dan godaan syaitan. wahai Tuhanku...berikanlah sebaik-baik kesudahan kepada mereka.amin...

Daripada dirinya yang telah berusia 22 tahun...

Ahad, 12 Jun 2011


final piala FA 2011

pertarungan yang sengit antara kedua-dua pasukan pantai timur berlangsung dengan begitu sengit pada tarikh 11.06.2011. permainan yang bermula pada pukul 08:45 pm telah diadakan di stadium Nasional Bukit Jalil. peringkat akhir piala FA 2011 telah menarik ramai penonton dan penyokong dari pantai timur untuk berarak ke stadium Nasional Bukit Jalil bagi memberikan sokongan terhadap pasukan masing-masing. apa yang dapat diringkaskan ialah kemenangan telah berpihak kepada pasukan Terengganu apabila berjaya menjaringkan gol sebanyak dua kali berbanding dengan pasukan Kelantan iaitu satu gol. perlawanan yang sememangnya penuh dramatik apabila Kelantan berjaya mendahului Terengganu pada awalnya. namun Terengganu dapat menyamakan kedudukan pada saat-saat akhir perlawanan apabila salah seorang pemain pertahanan Kelantan tertanduk bola ke dalam gol sendiri yang menyebabkan perlawanan terpaksa berlangsung ke masa tambahan selama 30 minit. Terengganu yang mula mendapat suntikan semangat tidak patah semangat untuk terus berjuang menghasilkan gol pada masa tambahan. begitu juga kelantan yang tetap berusaha bersungguh-sungguh bagi memastikan kejayaan milik mereka. namun Terengganu terus menambahkan jaringan yang bermula dengan tendangan sudut yang kemudiannya disudahi dengan begitu cantik oleh pemain Terengganu iaitu Ahmad Nordin. kedudukan kekal sehingga wisel penamat ditiup yang menyaksikan Terengganu berjaya menjuarai piala FA 2011 dan kemudiannya membawa pulang piala FA ke Terengganu. hal ini kerana piala FA akan diganti dengan piala baru pada musim akan datang. tahniah pasukan Terengganu kerana telah membanggakan penyokong-penyokong Terengganu termasuk aku.

Sabtu, 11 Jun 2011

aku yang masih buntu mencari akan makna "nafi dan isbat". apakah itu "nafi dan isbat"?. persoalan yang membelenggu hidup aku yang tidak mungkin dapat diungkapkan dengan sebarangan jawapan. persoalan berkaitan agama seperti ini memerlukan petunjuk dari yang Maha Berkuasa dan usaha yang berterusan sehingga hujung usia.

Jumaat, 10 Jun 2011

dia yang selama ini aku anggapkan lebih bodoh daripada aku
aku yang begitu bangga terhadap diriku
tidak nampak akan kelebihan yang dikurniakan Maha Berkuasa kepada dia
aku seakan tidak percaya...
dia mempunyai ilmu yang tinggi daripada aku
lebih tinggi darjatnya daripada aku
dia yang seakan manusia kerdil dan hina itu...
ternyata lebih berguna daripada aku
yang hanya menyampai bicara kosong
sedangkan kata-katanya penuh makna
aku yang selama ini sering membantah
kerana kebongkakkan dan kesombonggan diri sendiri
namun...
kini aku menyedari kesilapan diri
hidupnya lebih bermakna berbanding aku
jalan dan hidayah aku pohon...
agar hidup aku ini sentiasa disinari hidayahMu
agar dijauhkan sifat-sifat tercela yang akhirnya memakan diriku sendiri
agar diberikan aku semangat untuk terus berada di atas jalan yang sebenarnya...

Selasa, 7 Jun 2011


kosong saja pengisian pada hari ini setelah bangun dari tidur sehingga kini. aktiviti yang dilakukan hanya melayari internet dan sambung tidur. tugasan masih banyak yang belum disiapkan tetapi aku ini tetap tidak berusaha untuk melakukannya. bukakanlah jalan kepada hamba ini untuk terus berusaha dalam mendapatkan ilmu pengetahuan akhirat dan duniawi.

Isnin, 6 Jun 2011

Kuliah Oh Kuliah


saat ini aku melakukan kesilapan lagi
ponteng kelas dalam keadaan sengaja
rasa malasnya nak pergi kelas itu
semacam x berminat untuk mengikuti sistem pembelajaran yang diamalkan

lebih selesa untuk aku berada di dalam bilik
melayari internet dan melakukan tugasan

lagipun ini baru kali pertama aku ponteng kelas ini...

Sabtu, 21 Mei 2011

PenghAraPan



Insan...

aku hanya mampu diam tanpa kata
seakan sekujur tubuh yang tidak bernyawa
siapalah aku untuk mengawalmu
sedangkan Penciptamu lebih berkuasa

Kini...

engkau hanyalah kenangan masa silam
terpendam di sudut hati yang dalam
tidak mampu untuk aku melupakan dalam waktu yang singkat ini
namun aku terpaksa kerana engkau telah dimiliki

Sayu...

hanya itulah yang dapat aku rasakan
mencuba untuk senyum di sebalik hati yang kecewa
mencuba langkahku perlahan mengharap
hari yang mendatang dikuatkan semangat

Ya Allah...

andai dirinya bukan untukku
tentukanlah sebaik-baik jodoh untukku
andai sememangnya jodoh mereka
limpahilah kerahmatan dalam hidup mereka

Doa...

hanya itu yang mampu aku lakukan
mengharap kebahagiaan diriku dan juga dirimu
sentiasa sinari kehidupan kami dengan hidayahMu
tentukanlah sebaik-baik pengakhiran buat kami

Selasa, 19 April 2011

Pagi iTu...

senyap sunyi terasa disekeliling
bagiku ianya ketenangan yang perlu dihargai
Pagi iTu...
jiwaku tenang sementara mindaku dapat berfikir
dengan selancarnya
sungguh indah ciptaan tiada tandingan iTu
aman dan damai amat terasa...
Pagi iTu...
mengira akan usia dan mengenang akan nasib diri
bertuah dengan kurniaan rezeki
tetapi hanya aku yang SENTIASA lalai
dalam kemewahan dunia SEMENTARA
Pagi iTu...
di balik jendela tersergam indah ciptaanMu
memuji didalam hati yang kecil
terasa syukur kerna dapat membuka mata lagi
semoga...
dapat menjalankan amal ibadat yang lebih baik dari semalam
dapat mengurangkan kemaksiatan dosa yang dilakukan semalam
"hari ini mestilah lebih baik dari semlam"

Isnin, 11 April 2011

DeTik iTu...

detik itu...
aku terhenti dan terpaku memandang sesuatu yang pasti bukan milikku...
hanya mampu memuji dalam segenap waktu...
lidahku kelu sambil badanku terhenti kaku...
mencari-cari titik noktah kepada persoalan itu...
bukan jawapan yang aku harapkan...namun hanya titik noktah yang memberikan ketenangan...
memberikan aku peluang untuk berlari-lari...sambil mindaku bebas berputar mencari haluannya...